Вивчення класного колективу і написання його психолого-педагогічної характеристики

Свої навчально-виховні завдання класний керівник здійснює через колектив класу. Від знання класного колективу, вміння його організувати значною мірою залежить успіх навчальних і виховних заходів.

1. Вивчення студентом класного колективу повинно бути тісно пов'язане з навчальною й виховною роботою, яку проводить студент у класі. У процесі цієї роботи він вивчає клас і, вивчивши ті чи інші сторони його життя і діяльності, використовує надбані знання в своїй подальшій роботі з класом.

  1. Вивчення класного колективу студент розпочинає з перших днів своєї роботи в школі. Проводиться воно в процесі безпосередньої навчально-виховної роботи студента в закріпленому за ним класі (на уроках, під час вечорів, розваг, екскурсій, при виконанні громадських доручень, при проведенні зборів і т.п.).
    1. Крім спостережень за особливостями поведінки класного колективу в цілому і окремих його членів у процесі навчання і дозвілля, громадської роботи, студент повинен використати для написання характеристики класу також шкільну документацію, анкетування, бесіди з класним керів­ником, учителями, учнями, метод узагальнення незалежних характерис­тик, методи соціометрії тощо.
    2. Перед тим, як почати збирати матеріал для характеристики колективу, студент повинен ґрунтовно ознайомитися зі схемою вивчення класу. Наведена нижче схема є орієнтовною і може бути розширена чи скорочена залежно від обставин. Дані вивчення класу слід систематично фіксувати в щоденнику педагогічних спостережень.
    3. Вивчаючи клас і складаючи його характеристику, потрібно в першу чергу мати на увазі ті моменти, що характеризують його як колектив (взаємовід­носини в класі, згуртованість, взаємодопомога, інтереси, громадська думка колективу, її вплив на окремих учнів, на їх поведінку і т. ін.).
    4. Характеристика повинна містити опрацьовані результати дослідницької роботи, виконаної студентом, бути зв'язною, а не бути відповіддю на запи­тання, поставлені в схемі. У характеристиці потрібно не лише констатувати ті чи інші особливості класу як колективу, а й звернути особливу увагу на оцінку ефективності виховних заходів.

7.  Характеристика колективу класу візується класним керівником і здається в кінці педагогічної   практики керівникові  практики для виставлення оцінки.

Орієнтовна схема психолого-педагогічної характеристики класу

1.  Загальні відомості про клас.

- Кількість учнів, з них хлопців та дівчат. Віковий склад. Коли і як було сфор­мовано цей колектив і яких змін він зазнав за час свого існування.

2.  Структура колективу та взаємовідносини.

- Чи є угрупування в колективі?

- Чи існують конфлікти між окремими угрупуваннями та їх лідерами?

- Ступінь згуртованості та узгодженості дій учнів у класі (у школі, поза школою).

- Формальні та неформальні лідери в класі.

- Як вирішуються в класі питання допомоги учням, які її потребують?

- Наявність у класі учнів, які перебувають в ізоляції. Ставлення класу до новачків.

- Особливості взаємин між хлопцями та дівчатами.

3.  Ціннісні орієнтації класу.

- Рівень громадянської зрілості учнів класу. Які суспільно значущі інтереси мають місце?

- Духовні запити та пріоритетні цінності.

- Моральні якості особистості, які більш за все цінують у цьому колективі, та якості, що викликають найбільший осуд.

4.  Інтелектуальний розвиток класу.

- Загальна характеристика успішності в класі.

- Дисципліна класу на уроках.

- Ставлення до списування, підказок, шпаргалок.

- Чи прислуховуються учні до думки своїх товаришів по класу?

- Чи легко учні класу знаходять спільну мову при розв'язанні тих чи інших проблем?

- Громадська думка в класі. Чи часто вона змінюється і під впливом яких чинників?

- Життя класу після уроків. Участь учнів у роботі гуртків, секцій, позашкіль­ній діяльності.

- Стан критики та самокритики в класі. Як сприймають учні класу критичні зауваження?

5.  Емоційний клімат класу.

- Який настрій переважає в класі?

- Чи хвилюють невдачі класу всіх учнів?

- Емоційне «благополуччя» чи «неблагополуччя» окремих учнів.

- Чи вміють учні класу контролювати та регулювати свої емоції?

6.  Вольові характеристики класу.

-       Чи здатний клас мобілізувати фізичні та духовні сили на подолання трудно­щів чи перепон?

-       Чи може клас швидко і самостійно приймати рішення. Прийнявши рішен­ня, клас береться за його виконання чи зволікає з ним?

-       Чи завжди клас доводить справу до кінця?

-       Чи здатний клас на розумний і виправданий ризик?

7.  Педагогічне керівництво класом.

- Особистість класного керівника. Стиль його взаємовідносин з класом. Авто­ритетність. Здійснення диференційованого та індивідуального підходів при роботі з учнями.

8.  Загальні психолого-педагогічні висновки.

- Загальна характеристика рівня розвитку колективу класу.

- Позитивні аспекти й недоліки в організації життя та діяльності класу. Рекомендації щодо подальшої роботи з конкретним класом.

 

Загальні вимоги до написання характеристики класу:

- характеристика повинна бути повною (необхідно дати розгорнуті відповіді на всі питання схеми);

- характеристика повинна бути аргументована результатами експеримен­тального вивчення колективу класу за допомогою різних психолого-педагогічних методів; характеристику візує класний керівник.

Схема складання характеристики класного колективу.

 

  1. Склад класу за віком і статтю.
  2. Актив класу і його провідне ядро. Характеристика активу і тих, що беруть участь в колективному житті класу. Об’єктивні і суб’єктивні факти, які заважають згуртованості класу.
  3. Стан організованості класу. Стиль і тон у взаєминах. Характер і спрямованість товаришування і дружби. Взаємини між дівчатами і хлопцями.
  4. Морально-політична спрямованість колективу класу, характер і спрямованість суспільної і самодіяльної ініціативи, реагування на політичні події в країні і за рубежем ставлення до навчання і праці.
  5. Успішність класу, загальні показники з окремих навчальних предметів, дисципліна і успішність за тижнями, місяцями і чвертями. Їх динаміка.
  6. Кругозір(світогляд) учнів: загальний розвиток, інтереси, культура мови, ставлення до мистецтва і літератури, погляди на громадське життя, ставлення до своїх обов’язків.
  7. Культура поведінки:

-        в школі, на уроках;

-        поза уроками, на зборах і під час розваг.

  1. Заходи виховного впливу на учнів через колектив та їх ефективність. Вплив колективу класу.
  2. Вплив на колектив класу вчителі і класного керівника. Їх авторитет. Труднощі в керівництві класом і причини, що зумовлюють їх.

10. Заходи, необхідні для зміцнення колективу класу і що на вашу думку треба було б зробити  в першу чергу вчителям та класному керівникові.

 

Last modified: Thursday, 18 September 2014, 1:24 PM