Вивчення класного колективу і написання його психолого-педагогічної характеристики
Свої навчально-виховні завдання класний керівник здійснює через колектив класу. Від знання класного колективу, вміння його організувати значною мірою залежить успіх навчальних і виховних заходів.
1. Вивчення студентом класного колективу повинно бути тісно пов'язане з навчальною й виховною роботою, яку проводить студент у класі. У процесі цієї роботи він вивчає клас і, вивчивши ті чи інші сторони його життя і діяльності, використовує надбані знання в своїй подальшій роботі з класом.
- Вивчення класного колективу студент розпочинає з перших днів своєї роботи в школі. Проводиться воно в процесі безпосередньої навчально-виховної роботи студента в закріпленому за ним класі (на уроках, під час вечорів, розваг, екскурсій, при виконанні громадських доручень, при проведенні зборів і т.п.).
- Крім спостережень за особливостями поведінки класного колективу в цілому і окремих його членів у процесі навчання і дозвілля, громадської роботи, студент повинен використати для написання характеристики класу також шкільну документацію, анкетування, бесіди з класним керівником, учителями, учнями, метод узагальнення незалежних характеристик, методи соціометрії тощо.
- Перед тим, як почати збирати матеріал для характеристики колективу, студент повинен ґрунтовно ознайомитися зі схемою вивчення класу. Наведена нижче схема є орієнтовною і може бути розширена чи скорочена залежно від обставин. Дані вивчення класу слід систематично фіксувати в щоденнику педагогічних спостережень.
- Вивчаючи клас і складаючи його характеристику, потрібно в першу чергу мати на увазі ті моменти, що характеризують його як колектив (взаємовідносини в класі, згуртованість, взаємодопомога, інтереси, громадська думка колективу, її вплив на окремих учнів, на їх поведінку і т. ін.).
- Характеристика повинна містити опрацьовані результати дослідницької роботи, виконаної студентом, бути зв'язною, а не бути відповіддю на запитання, поставлені в схемі. У характеристиці потрібно не лише констатувати ті чи інші особливості класу як колективу, а й звернути особливу увагу на оцінку ефективності виховних заходів.
7. Характеристика колективу класу візується класним керівником і здається в кінці педагогічної практики керівникові практики для виставлення оцінки.
Орієнтовна схема психолого-педагогічної характеристики класу
1. Загальні відомості про клас.
- Кількість учнів, з них хлопців та дівчат. Віковий склад. Коли і як було сформовано цей колектив і яких змін він зазнав за час свого існування.
2. Структура колективу та взаємовідносини.
- Чи є угрупування в колективі?
- Чи існують конфлікти між окремими угрупуваннями та їх лідерами?
- Ступінь згуртованості та узгодженості дій учнів у класі (у школі, поза школою).
- Формальні та неформальні лідери в класі.
- Як вирішуються в класі питання допомоги учням, які її потребують?
- Наявність у класі учнів, які перебувають в ізоляції. Ставлення класу до новачків.
- Особливості взаємин між хлопцями та дівчатами.
3. Ціннісні орієнтації класу.
- Рівень громадянської зрілості учнів класу. Які суспільно значущі інтереси мають місце?
- Духовні запити та пріоритетні цінності.
- Моральні якості особистості, які більш за все цінують у цьому колективі, та якості, що викликають найбільший осуд.
4. Інтелектуальний розвиток класу.
- Загальна характеристика успішності в класі.
- Дисципліна класу на уроках.
- Ставлення до списування, підказок, шпаргалок.
- Чи прислуховуються учні до думки своїх товаришів по класу?
- Чи легко учні класу знаходять спільну мову при розв'язанні тих чи інших проблем?
- Громадська думка в класі. Чи часто вона змінюється і під впливом яких чинників?
- Життя класу після уроків. Участь учнів у роботі гуртків, секцій, позашкільній діяльності.
- Стан критики та самокритики в класі. Як сприймають учні класу критичні зауваження?
5. Емоційний клімат класу.
- Який настрій переважає в класі?
- Чи хвилюють невдачі класу всіх учнів?
- Емоційне «благополуччя» чи «неблагополуччя» окремих учнів.
- Чи вміють учні класу контролювати та регулювати свої емоції?
6. Вольові характеристики класу.
- Чи здатний клас мобілізувати фізичні та духовні сили на подолання труднощів чи перепон?
- Чи може клас швидко і самостійно приймати рішення. Прийнявши рішення, клас береться за його виконання чи зволікає з ним?
- Чи завжди клас доводить справу до кінця?
- Чи здатний клас на розумний і виправданий ризик?
7. Педагогічне керівництво класом.
- Особистість класного керівника. Стиль його взаємовідносин з класом. Авторитетність. Здійснення диференційованого та індивідуального підходів при роботі з учнями.
8. Загальні психолого-педагогічні висновки.
- Загальна характеристика рівня розвитку колективу класу.
- Позитивні аспекти й недоліки в організації життя та діяльності класу. Рекомендації щодо подальшої роботи з конкретним класом.
Загальні вимоги до написання характеристики класу:
- характеристика повинна бути повною (необхідно дати розгорнуті відповіді на всі питання схеми);
- характеристика повинна бути аргументована результатами експериментального вивчення колективу класу за допомогою різних психолого-педагогічних методів; характеристику візує класний керівник.
Схема складання характеристики класного колективу.
- Склад класу за віком і статтю.
- Актив класу і його провідне ядро. Характеристика активу і тих, що беруть участь в колективному житті класу. Об’єктивні і суб’єктивні факти, які заважають згуртованості класу.
- Стан організованості класу. Стиль і тон у взаєминах. Характер і спрямованість товаришування і дружби. Взаємини між дівчатами і хлопцями.
- Морально-політична спрямованість колективу класу, характер і спрямованість суспільної і самодіяльної ініціативи, реагування на політичні події в країні і за рубежем ставлення до навчання і праці.
- Успішність класу, загальні показники з окремих навчальних предметів, дисципліна і успішність за тижнями, місяцями і чвертями. Їх динаміка.
- Кругозір(світогляд) учнів: загальний розвиток, інтереси, культура мови, ставлення до мистецтва і літератури, погляди на громадське життя, ставлення до своїх обов’язків.
- Культура поведінки:
- в школі, на уроках;
- поза уроками, на зборах і під час розваг.
- Заходи виховного впливу на учнів через колектив та їх ефективність. Вплив колективу класу.
- Вплив на колектив класу вчителі і класного керівника. Їх авторитет. Труднощі в керівництві класом і причини, що зумовлюють їх.
10. Заходи, необхідні для зміцнення колективу класу і що на вашу думку треба було б зробити в першу чергу вчителям та класному керівникові.