Екскурсія

Екскурсія – важлива форма в системі виховання й навчання, що вчаться в позаурочний час. Призначення екскурсії: познайомити школярів з історією свого краю, культурою й звичаями народу, досягненнями науки й техніки, сучасним виробництвом, закріпити інтерес до конкретних видів суспільно корисної праці, машинам інструментам і приладам, що полегшують працю людини. 

По завданнях і змісту екскурсії бувають комплексні й тематичні. Наприклад, екскурсія в книгарню може бути комплексною: вихователі познайомлять дітей не тільки з « книжковими палатами», але й із працею продавців, їхніми обов'язками, а також із правилами поведінки в громадських місцях.

При розробці тематики й змісті екскурсій необхідно враховувати вимоги навчальних програм, місцеві умови, можливості школи, батьків і громадськості. Вибір теми екскурсії зв'язується  також із сезонними змінами в природі й трудовій діяльності людей, особливо в сільській місцевості.

До проведення екскурсій треба залучати батьків, фахівців у тій або іншій області, шефів, що добре знають своє виробництво й зацікавлених у тім, щоб познайомити з ним дітей.

Варто широко використати виховні можливості прогулянок. Вийшли діти на прогулянку в парк, на галявину, ідуть по вулиці, бачать зведені будинки, посаджені дерева, і вчитель звертає їхню увагу на те, що все це створено працею людей, є народним багатством, зберігати й берегти яке - обов'язок усіх.

Проведення екскурсії вимагає ретельної підготовки. Необхідно: визначити тему, мета й зміст екскурсії; вивчити місце, маршрут і об'єкт для спостереження; розподілити завдання по групах і призначити відповідальних; підготувати необхідний інвентар, інструменти й матеріали - лопаточки, ножі, зошити для замальовок і записів, планшетки, конверти й сумки для збору матеріалу.

Основна - робоча - частина екскурсії проводиться приблизно за таким планом:

а)    Рух по наміченому маршруту й виконання завдань на шляху проходження до місця проведення екскурсії.  Час екскурсії використається раціонально - по дорозі можна побачити багато цікавого й корисного.

б)    Вступна бесіда, інструктаж про правила проведення й техніки безпеки під час екскурсії.

в)    Бесіда (розповідь) по темі екскурсії. Організоване спостереження й самостійне виконання завдань.

г)     Підведення підсумків екскурсії.

Екскурсія повинна бути цікавою, корисною. Учитель стежить за тим, щоб у групах, спільно виконуючі завдання, зложилися відносини товариського співробітництва, зацікавленості в кращому виконанні дорученої справи.

У ході екскурсії дається час для самостійного виконання практичних завдань - записів, замальовок, відбору матеріалу для колекцій і виставок.

Після екскурсії підводять підсумки. Групи звітують про виконання завдань. Проводяться виставки зібраних колекцій, малюнків, щоденників, творів. Підсумки виставки оформляються на вітрині й в альбомах.

Last modified: Thursday, 18 September 2014, 12:51 PM