Методичні вказівки до аналізу заходів, проведених практикантами

СХЕМА АНАЛІЗУ ВИХОВНОГО ЗАХОДУ

I. Тема, мета, форма проведення

1. Актуальність теми, її відповідність завданням виховання, віковим особливостям, нахилам і інтересам школярів. Чим викликана постановка даної теми.

2.  Участь учнів у виборі теми заходу.

II.  Підготовка заходу

  1. Наявність і продуманість плану-конспекту заходу, його відповідність методичним вимогам.
  2. Участь учнів у підготовці заходу.
  3. Правильне оформлення приміщення.

III.     Зміст заходу

1. Педагогічна доцільність, виховний і розвивальний характер заходу.

2. Відповідність змісту віковим особливостям, інтересам, нахилам школярів.

3. Зв'язок з життям школи, класу, країни.

IV.       Проведення заходу

1. Організованість і чіткість

2.  Доцільність і правильність використання наочності

  1. Відповідність змісту заняття  плану заняття
  2. Раціональність розподілу часу між структурними частинами заняття.

5,   Ефективність використання підібраних форм і методів виховного впливу на учнів під час заняття.

6. Доцільність  використаних  підчас заняття видів діяльності учнів.

V.   Участь учнів у проведенні заходу

1.    Активність учнів, засоби та прийоми її підтримання під час проведення заходу.

   2.  Способи активізації самостійності та ініціативи учнів, засоби підтримання інтересу та уваги учнів під час бесіди (навести факти і проаналізувати їх).

3.  Підтримання  під час проведення заходу дисциплінованості учнів.

  4. Ставлення учнів до виховної години (зацікавленість, увага, активність в обговоренні      питання, емоційна збудливість).

VI. Майстерність учителя

1. Стиль спілкування з учнями

2. Емоційність,  виразність мови та міміки вчителя

4. Рівень розвитку організаторських здібностей

5.  Дотримання педагогічного такту,  чуйність, доброзичливість, справедливість у відношенні з учнями.

6. Ерудованість вчителя

VII. Загальні висновки

1. Досягнення мети, реалізація виховних принципів ,методів, прийомів.

   2.Рівень підготовленості вчителя до проведення виховної  роботи.  ідейність    змісту,   рекомендації.

СХЕМА

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОПЧНОГО АНАЛІЗУ

ПОЗАКЛАСНОГО (ВИХОВНОГО) ЗАНЯТТЯ

 

1. Школа, клас, вид (форма) роботи, тема заняття.

2. Педагогічне обгрунтування теми (чому захід є в плані виховної роботи, його відповідність віковим особливостям класу).

3. Мета і завдання роботи, що здійснюється заняття.

4. Організація підготовки учнів до заняття (участь дітей, наочне оформлення заняття, використання ТЗН). Вплив підготовки до справи на сгуртування учнів.

5. Зміст і методика проведення заняття:

а) відповідність змісту заняття меті;

б) пізнавальна і виховна цінність дібраного матеріалу;

в) емоційна насиченість, інтерес дітей до заняття, їх активність;

г)  прийоми і методи, які використовувались на занятті, їх відповідність віковим особливостям учнів, рівню розвитку дітей класу;

д) зв'язок питань, які обговорюються з проблемами класу і оточуючого середовища.

6. Особливості особистості вихователя, який проводить заняття: переконаність, емоційність, контакт з учнями, знання моральних якостей, вчинків своїх учнів і їх мотивація.

7. Педагогічна цінність заняття, його значення для наступного розвитку колектива і окремих вихованців для удосконалення відносин у колективі.

 

СХЕМА АНАЛІЗУ БЕСІДИ

 ПО ОЗНАЙОМЛЕННЮ УЧНІВ З ТВОРАМИ ЗОБРАЖУВАЛЬНОГО 

ЧИ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

  1. Тема бесіди, її мета (освітня, виховна).
  2. Місце бесіди в загальній системі виховної роботи,
    1. Обумовленість вибору творів мистецтва (художність, пізнавальний інтерес учнів, достатність для дітей).
    2. Складові частини бесіди. Відповідність змісту бесіди визначеній меті.
      1. Оцінка вступного слова вчителя як засобу підготовки учнів до естетичного сприйняття.
      2. Забезпечення цілісного сприймання дітьми твору мистецтва (атмосфера, засоби, зміст, слухання).
      3. Аналіз твору мистецтва з позицій:

-                   єдності змісту і художніх засобів;

-                   врахуванні вікових особливостей школярів;

-                   прийомів активізації учнів в ході бесіди: вияв особистих вражень учнів, їх спостережливості, естетичних позицій і смаків;  

-                   зв'язку з життям, з поведінкою учнів.

  1. Міра емоційного впливу матеріалу бесіди на учнів.
  2. Поведінка-учнів, їх ставлення до бесіда, зацікавленість.
    1. Оцінка виконання вимог, що висуваються до вчителя, який проводить бесіду: цілеспрямованість, емоційність, знання матеріалу бесіди. Контакт з дітьми.

11. Висновки. Досягнення поставленої мети.

 

Схема аналізу колективної творчої справи

 

  1. У чому комплексне виховне значення  змісту теми та виду КТС?
  2. Що було зроблено на етапі попередньої підготовки ?
  3. Ким був складений план підготовки КТС ?
  4. Як розкрилися окремі вихованці, керівники мікрогруп (вихователі)?
  5.  Яка роль керівника в колективному плануванні?
  6. Коли і як йшла підготовка до КТС ?
  7. 7.             Як діяли творчі групи ? Як долалися труднощі ?
  8. У чому відобразилося співробітництво вихователя з вихованцями ?
  9. Які  були приклади творчих сюрпризів ?
  10. 10.  Які були труднощі та невдачі на етапі проведення КТС? У чому їх причини ? Як долалися  ці труднощі?
  11. Коли і як було проведено обговорення КТС ?
  12. Які позитивні враження від проведеного заходу? Що найбільше вдалося ?

            13. Пропозиції і побажання на майбутнє.

  СХЕМА АНАЛІЗУ ЕТИЧНОЇ БЕСІДИ

 Тема, мета і завдання.

  1. Актуальність теми бесіди для колективу, класу.
  2. Опора на моральний досвід дітей.
  3. Переконливість, конкретність доведень і аргументів.
  4. Логічність і послідовність при роз'ясненні моральних категорій.
  5. Відповідність бесіди віковим особливостям дітей і рівню їх розвитку (обрана тема, приклади, рівень аналізу моральних понять, кількість джерелдкі використання).
  6. Структура бесіди (логічність і послідовність).
  7. Емоційна насиченість бесіди (виразність формулювання теми, образність і жвавість мови ведучого, новизна і виразність прикладів).
  8. Участь дітей в підготовці бесіди.

10. Активність школярів під час бесіди. Контакт ведучого з класом. Стиль його відносин з учнями, прийоми активізації дітей.

11. Вміння ставити питання і відповідати на питання учнів, підводити їх до правильних висновків.

Висновки. Чи досягнута мета бесіди, її позитивні сторони і недоліки.

  СХЕМА АНАЛІЗУ ЗАНЯТТЯ ГУРТКА

  1. Тема заняття, його місце в загальному плані роботи гуртка.
  2. Освітньо-виховні завдання, науковість, зв'язок з навчальним матеріалом і сучасністю.
  3. Підготовка до заняття.

а)      чи своєчасно розпочата?

б)      хто взяв участь у роботі і які були розподілені доручення?

в)      в чому відобразилась активність і самостійність гуртківців?

г)   як вони оформили місце проведення заняття ?

д) яку допомогу надали вчителі, батьки?

  1. Форма і методи проведення заняття.
  2. Хід роботи:

а)      чи організованим був початок заняття ? Відвідування занять гуртківцями.

б)      хто відкрив і вів заняття ?

в)      чи обговорювалась програма роботи, чи вносились в неї зміни?

г)      чи були активними і уважними гуртківці ?

д)      в якій формі було підведено підсумки заняття ?

6. Заключення.

а)      чи досягнута мета роботи ?

б)      які знання, вміння і навички закріпили і набули учні ?

в)      яка роль керівника гуртка ? Чи зумів він спрямувати заняття не
придушуючи ініціативи і самостійності гуртківців ?

г)      чи сподобалось заняття дітям ? Аргументуйте свою думку.

7. Які помилки ви побачили? Як врахувати їх в подальшій роботі?    

Схема спостереження

 та аналізу екскурсії з позашкільної роботи з класом

 

  1. З’ясувати тему і мету екскурсії і чому обрано саме такий об’єкт екскурсії.
  2. З’ясувати:

-             як класний керівник готував учнів до проведення екскурсії (організаційно і методично). Познайомитись з планом цієї екскурсії і записати його;

-             як вчитель знайомив учнів з маршрутом екскурсії та які саме вказівки давав учням про те , як треба поводити себе під час екскурсії, що треба спостерігати в процесі екскурсії і на що саме треба звернути увагу під час огляду об’єктів; що записати і як записати (описати, змалювати, сфотографувати, зробити оцінку); які матеріали взяти під час огляду об’єкту екскурсії і як це треба зробити.

  1. Записати хід екскурсії:

-             маршрут;

-             що спостерігали учні та які пояснення учням давав екскурсовод (їх педагогічна характеристика);

-             що саме найбільше зацікавило учнів у ході екскурсії і педагогічна оцінка їх інтересів.

  1. Заключна бесіда екскурсовода з учнями, після огляду всіх об’єктів (її зміст і педагогічна характеристика).
  2. Обробка наслідків екскурсії і їх обговорення в класі:

-             оформлення записів та експонатів;

-             бесіда з учнями по наслідках проведення екскурсії.

  1. Загальна характеристика проведеної екскурсії.

-             ступінь організованості проведеної екскурсії;

-             пізнавально-виховна цінність проведеної екскурсії;

-             що подобалось і що не подобалось у підготовці і проведенні екскурсії і чому саме;

-             як, на вашу думку, можна було б краще організувати проведення екскурсії.

 Схема спостереження

та аналізу збору колективу учнів

 Організаційна сторона.

-             Характеристика початку збору (організованість, чіткість, уміння ланкових і голови збору здавати рапорт, салют).

-             Як пройшла лінійка за наслідками збору (підготовленість, організованість, чіткість, злагодженість рухів, вміння зробити салют, проспівати улюблену пісню).

  1. Характеристика змісту збору.                                                                                                  

-             Тема збору і її освітньо-виховне значення (які моральні поняття закріпилися у піонерів внаслідок проведеного збору  і їх вплив на  формування моральних переконань.) Відповідність змісту збору віку дітей  і стану їх вихованості. Роль п/активу у проведенні збору. Що сприяло піднесенню активності і підвищенню цікавості до змісту збору? Активність і самостійність проявлені у погодженні теми збору з метою, у проведенні підготовки до нього і участі в обговоренні винесених на обговорення питань у самих виступах?

-             Використання ілюстративного матеріалу і ТЗН у його проведенні.

Яких ідейних принципів додержано у виборі теми, мети, змісту і організаційних форм проведення збору?

Last modified: Thursday, 18 September 2014, 12:25 PM