Вимоги до студента-практиканта
Практика з позакласної і позашкільної виховної роботи організовується в ІІІ-ІV семестрах у початкових класах, у V семестрі в 5-7 класах на базі різних типів загальноосвітніх шкіл міста.
Студенти виступають у ролі помічника класовода, помічника вихователя групи продовженого дня, класного керівника.
Мета практики - сформувати професійні вміння студентів організовувати і проводити позаурочні форми виховних занять з школярами молодшого шкільного та старшого віку.
Завдання практики:
- ознайомити студентів з умовами, системою та станом позакласної та позашкільної виховної роботи в сучасній загальноосвітній школі;
- ознайомити студентів з характером і змістом позакласної виховної діяльності, функціональними обов'язками класовода, класного керівника, вихователя ГПД;
- формувати вміння планувати та проводити позаурочну виховну роботу з класом і окремими учнями;
- формувати вміння діагностувати рівень розвитку дітей молодшого шкільного віку;
- виробляти прагнення до постійного пошуку найбільш ефективних методів, прийомів, засобів виховання та форм організації позаурочної виховної діяльності;
- формувати інтерес до обраної професії.
У процесі педагогічно практики студенти повинні закріпити знання про:
- завдання і зміст позакласної та позашкільної виховної роботи в школі;
- основні форми позакласної роботи з врахуванням специфіки різного типу шкіл;
- психологічні особливості дітей молодшого шкільного віку;
- методи і прийоми вивчення вікових та індивідуальних особливостей школярів;
- систему виховної роботи школи, класовода, класного керівника, вихователя ГПД, секції, гуртка.
Студенти повинні оволодіти уміннями:
- спостерігати і аналізувати ефективність системи виховної роботи в школі, класі;
- планувати позакласну виховну роботу в класі, в ГПД;
- визначати конкретні пізнавальні, виховні та розвивальні завдання позакласних виховних заходів з врахуванням вікових й індивідуальних особливостей учнів;
- організувати дитячий колектив на виконання поставлених завдань;
- проводити різні форми позакласної та позашкільної виховної роботи (колективні та індивідуальні);
- теоретично обґрунтовано добирати методи, засоби, форми виховної роботи;
- використовувати найбільш ефективні методи та прийоми виховної роботи з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей дітей;
- встановлювати педагогічно доцільні стосунки з окремими учнями та колективом;
- організовувати різні види діяльності з учнями;
- використовувати методи педагогічних досліджень для вивчення особливостей розвитку особистості школяра і колективу учнів.
У процесі практики студенти виконують такі види діяльності:
- знайомляться з системою, змістом та основними напрямами позакласної виховної роботи школи, класовода, класного керівника, вихователя ГПД, керівника секції, гуртка;
- знайомляться з навчально-матеріальною базою школи, документацією класовода;
- спостерігають за роботою педагогічного колективу, класного керівника, класовода, вихователя ГПД, керівника гуртка або секції;
- вивчають психолого-педагогічні особливості розвитку учнів;
- надають допомогу педагогам у проведенні навчально-виховної роботи зі
школярами;
- самостійно розробляють і проводять з учнями окремі форми позакласної виховної роботи (бесіди, вікторини, конкурси, змагання, свята, екскурсії, трудові десанти, операції милосердя, пізнавальні ігри, спортивно-оздоровчу роботу, випуск газет, оформлення позакласних куточків і т.д.);
- проводять окремі виховні заходи, пов'язані зі специфікою додаткової кваліфікації;
- беруть участь у підготовці і проведенні загальношкільних справ.
З сьомого тижня розпочинається проведення залікових і пробних занять студентами. Орієнтовна тривалість залікового заняття – 30 хвилин. Протягом семестру кожен студент проводить одне залікове заняття із запропонованих нижче форм.
Обов’язкові форми проведення залікових занять у ІІІ семестрі:
- етична бесіда; - вікторина, конкурс;
- заочна подорож; - усний журнал;
- свято; - спортивне змагання.
Тривалість пробного заняття не повинна перевищувати 5 хвилин. Діагностика особливостей розвитку учня проводиться індивідуально після основного часу практики.
Кожен практикант за семестр повинен провести всі нижче зазначені пробні заняття:
- огляд літератури, періодичної дитячої преси (5′); - гра (5′);
- спостереження в природі (5′); - рухівка (2′);
- ребусник (хвилинка кмітливих) (5′); - інформація (5′);
- діагностика (10′).
Загальний час для проведення залікового і пробних занять протягом одного дня практики в одному класі - 1,25 акдем. години (60 хв.). Всі види занять кожен студент проводить індивідуально.
Форма контролю
- Щоденний поточний контроль за діяльністю студентів-практикантів здійснює методист коледжу. Аналіз виконаної студентами діяльності проводиться в той же день за участю вчителя. Студентам виставляються за кожен вид роботи оцінки за чотирибальною шкалою в щоденник педагогічної практики. Проходження практики фіксується в журналі педагогічної практики.
- Семестрова оцінка у формі заліку.
Звітна документація
1. Щоденник педагогічної практики (додаток 1)
2. Щоденник спостереження (додаток 2)
3. Інформаційний банк студента (додаток 3)
4. Психолого-педагогічна характеристика учня (додаток 4)
5. Мультимедійна презентація (додаток 6)